Biography EN

Following success in some of the most competitive international and domestic opera and lied competitions, James Young joins the ensemble of the Hessisches Staatstheater Wiesbaden in the 24/25 Season.

In 2024, James received third place (The Richard E. McGinty Award) at the Houston Saengerbund Competition from 190 international applicants in Texas.  Preceded by 2nd Place (The Richard Bonynge Award) at the 2023 Joan Sutherland & Richard Bonynge Bel Canto Awards and Special Prize for best performance of an Aria from Mozart or Handel.  2023 also saw James winning first prize in the ‘German-Australia Opera Grant’ Competition and the Audience Prize.

On the stage in 2023, James debuted the title role in Rachmaninoff’s Aleko, Sprecher in Mozart’s Die Zauberflöte and returned to Orff with another seldomly presented opera: De temporum fine comoedia – Das Spiel vom Ende der Zeiten.

The 2022 season saw James returning to Schloss Henfenfeld for performances in the role of Masetto in Don Giovanni.  After liederabends in Bayreuth and Nuremberg, he performed Baculus in Lortzing’s opera Der Wildschütz at the Hochschule für Musik Nürnberg, where he is also currently completing a Master’s degree in Opera Singing under the tutelage of Professor Susanne Kelling.  James is a scholarship holder with the Yehudi Menuhin Live Music Now program which began in 2022 with accompanist Dahyon Min.

Despite Corona, James’ 2021 program had him returning to Bayreuth for performances of Carl Orff’s rarely heard ‘Prometheus’ in the role of Okeanos.  Subsequent engagements included outdoor concert performances of Graf von Eberbach in Der Wildschütz and multiple collaborations with Ensemble Sarband under the direction of Vladimir Ivanoff and with the Polizeiorchester Bayern.

James was engaged as bass soloist for Bach’s Matthäus-Passion in 2020 followed by role debuts as Marullo and Monterone in concert performances of Rigoletto at Schloss Henfenfeld in Germany. In August 2020, James returned as Artist in Residence in Bayreuth, highlighted by an engagement from the Bayreuth Festspielhaus to perform excerpts from Wagner and Mozart in lieu of the cancelled Bayreuther Festspiele and a televised street performance of scenes from Wagner, Verdi and Mozart. 

In 2019, James returned to some of the largest opera houses across China for a five week season of Le nozze di Figaro covering the role of Il Conte di Almaviva. Directly following this tour, James was engaged for a range of concerts and performances across Germany, in locations including: Hamburg, Berlin, Munich, Weimar, Nuremberg and Starnberg. In August 2019, James completed his first engagement with the Bayreuth Young Artist Festival and presented a versatile program highlighted by the Antonín Dvorák Biblische Lieder Song Cycle in the Stadtkirche von Bayreuth among various other operatic gala performances and concerts.

In the 2017-2018 Season, James completed his first twenty-three city tour of China in the role of Amonasro from Verdi’s Aida, he also portrayed Masetto in Mozart’s Don Giovanni with GBD Touring Grand Opera Melbourne, and Presto in Poulenc’s Les Mamelles de Tirésias with Lyric Opera.

Mr. Young’s 2016-2017 operatic season included a principal role in Copland’s rarely staged The Second Hurricane with Victorian Opera, and Masetto in Millennium Opera’s production of Don Giovanni.



Biographie DE

Nach Erfolgen bei einigen der wichtigsten internationalen und nationalen Opern- und Liedwettbewerben gehört James Young in der Spielzeit 24/25 zum Ensemble des Hessischen Staatstheaters Wiesbaden.

Im Jahr 2024 erhielt James den dritten Platz (The Richard E. McGinty Award) beim Houston Saengerbund Wettbewerb unter 190 internationalen Bewerbern in Texas. Zudem sicherte er sich den Platz (The Richard Bonynge Award) bei den Joan Sutherland & Richard Bonynge Bel Canto Awards 2023 und den Sonderpreis für die beste Darbietung einer Arie von Mozart oder Händel. Im Jahr 2023 gewann James außerdem den ersten Preis beim Wettbewerb „German-Australian Opera Grant“ und den Publikumspreis.

Auf der Bühne gab James 2023 sein Debüt in der Titelrolle von Rachmaninoffs Aleko, als Sprecher in Mozarts Die Zauberflöte und kehrte mit einer weiteren, selten aufgeführten Oper zu Orff zurück: De temporum fine comoedia - Das Spiel vom Ende der Zeiten.

In der Saison 2022 kehrte James für Aufführungen in der Rolle des Masetto in Don Giovanni nach Schloss Henfenfeld zurück. Nach Liederabenden in Bayreuth und Nürnberg sang er den Baculus in Lortzings Oper Der Wildschütz an der Hochschule für Musik Nürnberg, wo er derzeit auch einen Masterstudiengang für Operngesang bei Professorin Susanne Kelling absolviert. James ist Stipendiat des Yehudi Menuhin Live Music Now Programms, das 2022 mit dem Begleiter Dahyon Min begann.

Trotz Corona kehrte James 2021 nach Bayreuth zurück, um Carl Orffs selten gehörten „Prometheus“ in der Rolle des Okeanos aufzuführen. Es folgten konzertante Aufführungen des Grafen von Eberbach in Der Wildschütz und mehrere Zusammenarbeiten mit dem Ensemble Sarband unter der Leitung von Vladimir Ivanoff und mit dem Polizeiorchester Bayern.

Im Jahr 2020 wurde James als Bass-Solist für Bachs Matthäus-Passion engagiert, gefolgt von Rollendebüts als Marullo und Monterone in konzertanten Aufführungen von Rigoletto auf Schloss Henfenfeld in Deutschland. Im August 2020 kehrte James als Artist in Residence nach Bayreuth zurück, wo er vom Bayreuther Festspielhaus engagiert wurde, um anstelle der abgesagten Bayreuther Festspiele Auszüge aus Wagner und Mozart aufzuführen und eine im Fernsehen übertragene Straßenaufführung mit Szenen von Wagner, Verdi und Mozart zu geben.

2019 kehrte James für eine fünfwöchige Saison von Le nozze di Figaro in der Rolle des Il Conte di Almaviva in einige der größten Opernhäuser Chinas zurück. Direkt im Anschluss an diese Tournee wurde James für eine Reihe von Konzerten und Aufführungen in ganz Deutschland engagiert, unter anderem in: Hamburg, Berlin, München, Weimar, Nürnberg und Starnberg. Im August 2019 absolvierte James sein erstes Engagement bei den Bayreuther Festspielen für junge Künstler und präsentierte ein vielseitiges Programm mit dem Antonín Dvorák Biblische Lieder Zyklus in der Stadtkirche von Bayreuth neben verschiedenen anderen Operngala-Aufführungen und Konzerten.

In der Saison 2017-2018 absolvierte James Young seine erste dreiundzwanzig-Städte-Tournee durch China in der Rolle des Amonasro aus Verdis Aida. Außerdem verkörperte er Masetto in Mozarts Don Giovanni mit GBD Touring Grand Opera Melbourne und Presto in Poulencs Les Mamelles de Tirésias mit Lyric Opera.

In der Opernsaison 2016-2017 sang Young eine Hauptrolle in Coplands selten inszeniertem The Second Hurricane an der Victorian Opera und den Masetto in der Produktion von Don Giovanni an der Millennium Opera.

Contact me.